GO|ON gaat verder

Samenwerking Accretio, De Zevenster, De Oosthoek en Greijdanus werpt vruchten af

Juni 2012 | Elke maand wordt er vergaderd. Door het bestuur, in werkgroepen waar docenten van Greijdanus hun collega’s uit het primair onderwijs ontmoeten. Onderwijsondersteunende medewerkers wisselen kennis uit en helpen elkaar. Maar al die vergaderingen, wat levert dit nu op? Voor de organisaties, maar vooral, wat hebben de leerlingen en hun ouders aan GO|ON?

Het afgelopen jaar is door GO|ON (Gereformeerd Onderwijs|Oost-Nederland) ingezet op de verbinding tussen primair en voortgezet onderwijs. Doorgaande leerlijnen zijn voor leerlingen van groot belang, zo wijst ook onderzoek uit. Om het onderwijs af te stemmen, is in eerste instantie ingezet op ‘ontmoeten’. Docenten en leerkrachten hebben uitgewisseld hoe er gewerkt wordt. De verschillen tussen basisscholen onderling en tussen primair en voortgezet onderwijs zijn groot. Er zijn verschillende lesmethoden, wat het afstemmen van de lesprogramma’s moeilijker maakt. Ook de verschillen in niveau en extra zorg die leerlingen nodig hebben, worden op de scholen anders georganiseerd.

Gert Laarman, algemeen directeur Accretio: “Naar de brugklas gaan is voor leerlingen best een grote stap. Van een klas met een vaste juf of meester die alle vakken geeft op een school dicht bij huis, naar het Greijdanus met lessen van verschillende docenten en vaak een langere reistijd. Die stap vraagt van een leerling meer zelfstandigheid. Het is goed om hen hierop voor te bereiden en hen daarbij te begeleiden. Het afstemmen van onze onderwijsprogramma’s kan hierbij helpen en draagt bij aan goede resultaten en helpt de leerling om zich optimaal te kunnen ontwikkelen.”

Doorgaande leerlijnen
Om de doorgaande leerlijnen tussen primair en voortgezet onderwijs te bevorderen, zijn er concrete activiteiten ondernomen. Hendrik Leppink, projectleider: “Er is een kwaliteitskaart waarin afspraken zijn vastgelegd over de overgang van leerlingen van basisschool naar de brugklas. Het is tevens een toetsinstrument om de kwaliteit van de overdracht te meten. Voor taal en rekenen zijn de referentieniveaus gedeeld, zodat beter bekend is op welk niveau en met welke kennis en vaardigheden een leerling de basisschool verlaat. Met deze informatie kan het voortgezet onderwijs zorgen voor een passend leerstofaanbod dat aansluit op de onderwijsbehoefte van de leerling.”

Martin Jan de Jong, bestuurder Greijdanus: “De overdracht van leerlinggegevens heeft ook meer aandacht gekregen. Leerkrachten van groep 8 komen op het Greijdanus om informatie over hun leerlingen persoonlijk over te dragen. Dat werkt toch beter dan alleen informatie in een dossier lezen. We kunnen het onderwijs, niveau en eventueel benodigde begeleiding dan beter afstemmen op de leerling en zorgen dat zijn of haar kwaliteiten het beste tot hun recht komen.”

Kinderen met dyslexie en dyscalculie worden in het primair onderwijs al getest, zodat vroegtijdig gesignaleerd kan worden of een leerling extra hulp nodig heeft. De benodigde extra begeleiding kan dan al vroeg beginnen en in het voortgezet onderwijs worden gecontinueerd. “Voor hoogbegaafde leerlingen worden afspraken gemaakt om hen in het primair onderwijs extra uit te dagen door de mogelijkheid te bieden om al in de groepen 7 en 8 lessen op voortgezet onderwijsniveau te volgen”, aldus Bernard Bos, algemeen directeur van De Oosthoek.

Onderscheiden door identiteit
De GO|ON-scholen willen goed onderwijs geven, waarbij de focus ligt op het continue optimaliseren van de kwaliteit van het onderwijs door als scholen van elkaar te leren. De GO|ON-scholen onderscheiden zich (ook) op basis van de gezamenlijke gereformeerde identiteit. Iedere school is hiermee zelf actief bezig. Identiteit is niet alleen iets wat op papier staat, maar juist praktisch vorm krijgt in de scholen en in het contact met leerlingen en ouders. Binnen het GO|ON-samenwerkingsverband wordt de hoofdlijn afgestemd en besproken hoe er op ontwikkelingen, die er binnen de scholen zijn of in de maatschappij spelen, wordt ingespeeld. Uitgangspunt is om de identiteit nog sterker te profileren en het een belangrijke en vooral zichtbare plek te geven in de scholen. Aldert Hoksbergen, algemeen directeur van De Zevenster: “Leerlingen leren bij ons niet alleen voor een goede CITO-score of een diploma. We willen hen helpen om te groeien als kind van God.” De scholen werken ook samen aan het vergroten van de ouderbetrokkenheid bij de schoolverenigingen. Bernard Bos: “Onderwijs, identiteit en opvoeding willen en kunnen we als school niet alleen. We willen dit samen met ouders doen.”

Efficiënt organiseren
Binnen GO|ON is een efficiencyslag gemaakt door te gaan samenwerken op terreinen als administratie, facilitaire zaken en ICT. Naast kostenbesparingen, waardoor er meer financiële middelen beschikbaar zijn gekomen voor het onderwijs, draagt het ook bij aan de professionalisering van de schoolorganisaties. “Betere kwaliteit en meer invloed tegen lagere kosten is hierbij het uitgangspunt”, aldus Klaas Arkema, projectsecretaris van GO|ON. “Ook al deze organisatorische optimalisaties dragen bij aan verantwoord bestuur van ons onderwijs en komt ten goede aan onze docenten en leerlingen.”

Blijvend investeren in de groei van het onderwijspersoneel is voor GO|ON ook een speerpunt. Samen wordt gewerkt aan een opleidingsaanbod voor medewerkers, waarin vooral ook focus komt op het leren van elkaar. De Jong: “We hebben als verschillende scholen veel kennis in huis. We hebben elkaar veel te bieden en kunnen veel van elkaar leren. De samenwerking binnen GO|ON-verband maakt onze individuele organisaties en de doorgaande lijn van primair naar voortgezet onderwijs sterker. Dat komt ten goede aan het gereformeerd onderwijs voor leerlingen in de regio Oost-Nederland. Dat is en blijft voor GO|ON altijd ons doel en uitgangspunt.”

Huisvesting
Om de samenwerking met de bestuurders van het gereformeerd primair onderwijs (en hun gedeeltelijke ondersteuning) verder te intensiveren, zullen zij vanaf september intrekken op de H2-vleugel bij de stafdiensten van het Greijdanus. Het gevolg hiervan is wel, dat de Personeelsadministratie en de Financiële Administratie na de zomervakantie naar H1 verhuizen.